کاربردهای توالی یابی نسل بعدی در ژنتیک پزشکی و سرطان

ناموجود

سپاس و ستایش بیکران خالق بی‌همتای هستی را که اوست دانای اول و بی‌اذن او هیچ موجودی را امکان بود و نمود نیست.

تحولات و پیشرفت‌های علم به اندازه‌ای سریع است که هر روزه روش‌ها و فن‌آوری‌های جدیدی برای همراهی با این تحولات اختراع و معرفی می‌شوند. از مهمترین این تحولات و پیشرفت‌ها می‌توان به توالی یابی نسل بعدی (NGS) اشاره کرد. بعد از تعیین توالی ژنوم انسان و بسیاری از موجودات دیگر در طول یک دهه­ی گذشته، روش­های مختلف تعیین توالی معرفی شده‌اند که به ترتیب روش‌های جدید توانسته‌اند نواقص روش­های قدیمی را رفع کرده و با سرعت و دقت بیشتری ژنوم را تعیین توالی کنند. اساس اکثر بیماری‌ها نواقص ژنتیکی هستند و این نواقص به طور مستقیم و غیرمستقیم در بیماری‌زایی نقش دارند. سرعت تعیین توالی مبتنی بر تکنیک‌های NGS توانسته است که تحول عظیمی در تشخیص و شناسایی بیماری­ها ایجاد کند. این تکنیک­های جدید در محیط­های پژوهشی و تشخیصی به طور گسترده­ای برای تعیین توالی ژنوم، تعیین توالی اگزوم، تعیین توالی ترانسکریپنوم و اپی­ژنومیک به کار گرفته شده است.

داشتن اطلاعات پایه‌ای از نحوه­ی کار فناوری NGS و کاربرد آن در تشخیص بیماری‌های ژنتیکی و سرطان برای طیف وسیعی از اساتید، محققان و دانشجویان فعال در این زمینه لازم و ضروری است. در کتاب حاضر که به صورت گردآوری و ترجمه می‌باشد، سعی شده است که اساس کار تعیین توالی و توالی‌یابی نسل بعدی و کاربرد آن‌ها ارائه شود. کتاب حاضر شامل 11 فصل به همراه جداول و تصاویر متعددی است که خواننده را در جهت تفهیم بهتر مطالب یاری خواهد کرد. تلاش ما مترجمین و گردآورندگان این اثر بر آن بوده است که در برگرداندن مطالب به زبان فارسی نسبت به متن اصلی امانتدار باشیم.
همچنین سعی شده است که در حد امکان از واژه‌های نامانوس پرهیز شود اما با این وجود خود ما هم بر این امر واقف هستیم که کتاب حاضر بدون عیب و ایراد نیست، لذا خوشحال و مسرور خواهیم شد که شما خوانندگان محترم کاستی‌ها را گوشزد فرمائید تا در جهت رفع آن‌ها اقدام کنیم.

 

 

 

 

مولفین: اسعد آذرنژاد، منصور پورابراهیم، عقیل اسماعیلی

سال و نوبت چاپ : اول/ 1395

در حال حاضر در انبار موجود نمی باشد .