پانزدهمین کنگره بین المللی قلب وعروق خاورمیانه

و هشتمین همایش مداخلات پیچیده قلبی

 

پیام رئیس کنگره
آقای دکتر محمد جواد زیبائی نژاد
 

کنگره قلب و عروق خاورمیانه اینک به پانزدهمین، و مداخلات پیچیده قلبی به هشتمین  ایستگاه خود رسیده است و ما را بر آن داشته است که عنوان From Prevention to Intervention را برگزینیم. اینک جامعه پزشکی به این نتیجه رسیده است که افزایش مداخلات قلبی ( Intervention)و انجام آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی در نتیجه عدم توجه به پیشگیری از زمان نوجوانی و حتی طفولیت است و صدالبته کنترل فاکتورهای خطرزای ایجاد کننده سکته های قلبی و مغزی (Risk Factors)  که پاره ای از آنان فامیلی و حتی ژنتیکی می باشند، می توانند در تعداد اعمال قلبی چه جراحی قلب و چه مداخلات تهاجمی موثر می باشند.

حرکت زیبای وزارت بهداشت و درمان در شناسایی بیماران فشارخونی و دیابتی و همچنین گرایشات اکثر کوهورت های قلبی عروقی و مراکز تحقیقاتی در امر پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی در چند سال اخیر که نتیجه آن افزایش طول عمر در مردان و زنان کشورمان بوده است ، قابل تقدیر است اما کافی نیست.

امروزه تعمیق آموزش و فرهنگ پیشگیری در گروه های مردم باید در دستور کار دولت و NGO ها و مراکز تحقیقاتی و آموزشی قرار گیرند و نه تنها وزارت بهداشت و درمان، بلکه وزارت آموزش و پرورش، وزارت صمت ( که تولید صنایع غذایی را در دستور کار خود دارد)، صدا و سیما، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد با هماهنگی کامل در این امر خطیر ورود نمایند.

مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز افتخار دارد به همراه گروه قلب تا کنون اکثر تحقیقات و پایان نامه ها و همایش ها را به سمت و سوی پیشگیری سوق داده است و از این لحاظ پیشتاز بوده است و هم اینک با اجرای طرح کوهورت قلب و عروق در شهر شیراز زمینه ساز اقدام عملی جهت اجرای طرح "شیراز شهر سالم" گردیده است. طرحی که در عرض دو الی سه سال می تواند شانس سکته های قلبی- مغزی را در این شهر کاهش دهد و با تعمیق آموزش در میان مردم به این کاهش پایداری ببخشد.

ضمن خوشامدگویی به کلیه سخنرانان و میهمانان این کنگره از کلیه عوامل اجرایی، مسئولین محترم دانشگاه علوم پزشکی ، شرکت های دارویی و پزشکی که با حمایت خود بر غنای این کنگره افزودند اقامت خوشی را در شیراز برای همگی عزیزان آرزومندم.

 

 

نامه دعوت به کنگره


 
 
 

نمادها